VÅRA RESOR TILL ARGENTINA

Att resa till Dogons hemland- Argentina- har för oss varit två fantastiska resor som varit mycket spännande och lärorika.
Vi fick möjligheten att besöka flertal kennlar, och därmed fått se många olika Dogos i typ och modell.
Därmed knöt vi flera nya kontakter med uppfödare, både nya uppfödare och några av grund uppfödarna av rasen i Argentina.
Vi har fått uppleva stilfulla utställningar i Buenos Aires och medverkat på nattjakt på Pampas tillsammans med jägare och dess hundar.
Vi har sett storstad och landsbyggd. Vi har sett underbar natur, såsom i Mendoza och dess väg dit, som vi alltid kommer att minnas.
Vi hoppas återkomma i framtiden!
Tack till vårt ressällskap Peter och Birgitte, Kennel Perro Pelea Cordobes, som gjorde våra resor möjliga!

FEBRUARI 2006

Första resan till Argentina blev verklighet för David då han och Peter Van Gils- ena halvan utav  Kennel Perro Pelea Cordobes, reste på semester  till Argentina i februari-06.
Resan blev otroligt rolig, lärorik och intensiv. Många kennlar besöktes under besöket i Argentina. Några av de kennlar som besöktes var de gamla och framgångsrika:
 El Tumi, El Do Yel, Bravoure Blanche, Del Gualilan, Del Huaico och många  flera.
Vildsvinstest anordnades & nya bekantskaper knöts.

Tack Peter för en fantastisk resa!! / David

JULI 2006

Nästa resa till Argentina gick av stapel samma år, 2006, med då var det Malin och Birgitte, andra halvan utav Kennel Perro Pelea Cordobes, tur att semestra.

Vi landade och tillbringade första dagarna i Buenos Aires hos Victor och Victoria, Kennel Del Gualilan. Vårt äventyr började med 3-dagars utställning. Utställnings området var fantastiskt fint arrangerat både för utställare, besökare och domare. Röda mattor, spot-lights, special entre´, blomster arrangemang och små vita staket som avgränsade ringarna.
Lite roligt var att också springa på 2 av våra svenska domare som var inbjudna att döma.

3-dagars utställning i Buenos Aires

I Buenos Aires besökte vi Martin Parapar, Kennel El Do Yel och tillbringade en heldag med Martin och hans vän. Vi besökte bla Kennel Choel Choel och fick se många vackra dogos .

Flertal besök hos kennlar hann vi med i Buenos Aires

Vår resa fortsatte efter några dagar i huvudstaden med natt buss till staden Mendoza. I Mendoza tillbringades 2 dagar med Jose´, Kennel Ackon Cahuak, och Alexandra Hugonet. En av dagarna åkte vi på utflykt till Anderna och dess otroliga natur. Berg med snö toppar trots solsken och varm luft, bergskedjor med färger varierande från gult, orange och rött, himmelsblåa små sjöar mellanbergen och turkosa åar som slingrades sig fram. Mendoza var ett lugnt ställe med mysiga små restauranger och mysigt centrum med cafe´er. Ett fantastiskt ställe dit jag drömmer om att resa igen!

Fantastisk natur i Mendoza

Vi fortsatte med buss till staden Rio Cuatro. I Rio Cuatro hämtades vi av Marcus, Kennel Del Huaico, och Victor, Kennel Del Gualilan, som också tagit sig till dit.
Vi  tillbringade  några sköna dagar i Rio Cuatro  varvat med shopping och restaurang besök. Vi besökte även här flertal kennlar, bla anrika Kennel Del Huaico och Kennel El Tumi.

Besök hos "Pampa" med ägare tillsammans med Marcus, Kennel Del Huaico, samt besök hos Luis Milla, Kennel El Tumi. med Victor, Kennel Del Gualilan

Sista kvällen i Rio Cuatro var vi inbjudna att delta i vildsvinsjakt med Marcus och hans jaktlag som hade ordnat allt i minsta detalj. Vi begav oss ut i bil med 10-tal hundar då mörkret infallit sig. Jakten på vildsvin började och jag kan säga att det var pirrigt i hela magen :)  Vi fick på ett lärorikt sätt se hur hundarna jobbade på sina karaktäristiska sätt och det var en upplevelse jag aldrig glömmer. Efter 9 timmar intensiv jakt stannade vi och gjorde upp eld och grillade kött.
Hundarna passade på att ta en välbehövlig vilopaus innan sökandet efter viltsvin började igen. Att vi somnande bums 06.00 på morgon på vårt hotell rum behöver jag nog inte skriva :)

9-timmars jakt med grillning som avslutning i mörkaste natten

Efter våra dagar i Rio Cuatro  fortsatte vi  tillbaka till  Buenos Aires för att där stanna några dagar innan hemfärd.
Vi bodde återigen hos Victor och Victoria och det var där som vår hane Chester valdes ut.

Denna resa var på alla sätt fantastik och mycket lärorik.
 Jag hoppas verkligen att vi återigen kommer  få möjlighet att resa tillbaka till Argentina- Dogo Argentinons hemland!